Cum m-a influențat o întâmplare din anul II de facultate, 10 ani mai târziu

De ce îmbunătățiri de 1%
în fiecare zi sunt esențiale

Imbunatatiri de 1% in fiecare zi

Eram în toamna celui de-al doilea an la facultatea de medicină. Mai exact, era după-amiază și mă pregăteam de începerea cursului de anatomie din ziua respectivă.

Lângă mine s-a așezat un rezident de anul I de chirurgie ce venise să vorbească după curs cu profesorul respectiv. Curios de fel, am început să-l întreb – cum e viața de medic, cum învăța ca rezident, cum se înțelege cu colegii, pacienții și tot așa.

Din fericire a fost răbdător și mi-a întreținut curiozitatea în acele câteva minute, în pauza cursului și un pic după.

Dar în acea seară în drum spre casă, am avut o senzație extrem de neplăcută.

E greu de descris – în părți egale anxietate pentru viitor dar și depresie pentru situația mea de atunci. Dar aspectul ce m-a neliniștit profund? Nu înțelegeam de ce mă simțeam așa.

Eram sănătos, cei apropiați mie erau la fel, aveam un viitor într-o profesie prestigioasă. Efectiv nu găseam motive pentru care m-aș simți în felul acela.

Ce mi s-a întâmplat din cauza acelei conversații?
0
Ce părere ai? Ți s-a întâmplat vreodată ceva similar?x

Vestea proastă este că atunci nu am găsit un răspuns. Vestea bună este că am găsit acum, după ani de zile, unul parțial.

Iar acea întâmplare a fost primul catalizator ce a pus baza platformei pe care ești acum și unul din principiile sale de bază – îmbunătățiri de 1% în fiecare zi.

Salutări! Dacă nu am făcut cunoștință, numele meu este Alin. Îmi pare bine.

Dacă urmărești însă blog-ul nostru de ceva vreme, keep reading, ca de obicei.

Fiindcă postarea de astăzi are două obiective:

  • să-ți explice ce înseamnă îmbunătățiri de 1% în fiecare zi și de ce merită să faci asta
  • să-ți arate de ce Medtinker are la bază acest principiu și de ce este făcut pentru tine

Conținut

I. A „ști” versus a „înțelege”

Revenim la povestea acea din anul II de facultate.

Motivul pentru care nu am reușit atunci să realizez ce este neregulă pare în retrospecție destul de simplu.

La momentul acela nu aveam abilitatea de introspecție în propria psihologie, nu știam cum să inspectez sau să analizez obiectiv munca mea intelectuală pentru facultate iar competența mea de extrospecție, de a înțelege pe cei din jur, avea și ea lipsuri majore.

Cu alte cuvinte, deși știam că o duc bine din multe puncte de vedere, nu mă înțelegeam, nu înțelegeam valoarea învățatului pentru facultate și nu-i înțelegeam pe cei din jur, mai ales pacienții pe care aveam să-i îngrijesc în curând.

Era frica pentru viitor dată de lipsa de înțelegere.

Nu știam cum va arăta viitorul meu când voi fi în locul acelui rezident de la cursul de anatomie. Nu știam ce trebuie să fac *între timp* până să ajung în locul acelui rezident.

Dacă sună cunoscut și îți aduci aminte de o întâmplare similară cu a mea, fii fără griji e normal. Este esența de a știi ceva dar realizarea că nu înțelegi cu adevărat acel ceva.

Iar din păcate, această senzație de „inadecvare cognitivă” o poți avea practic oricând pentru orice aspect din viața ta profesională și personală.

Nu te speria, nu asta a fost intenția mea de azi.

Chiar din contră, vreau să-ți propun o posibilă soluție, una ce mi-a oferit rezultate fenomenale – îmbunătățiri de 1% în fiecare zi.

II. Agregarea câștigurilor marginale sau îmbunătățiri de 1% în fiecare zi

Dacă ai citit Atomic Habits a lui James Clear (1) probabil că ai auzit deja de acest principiu. Îți mărturisesc că la momentul în care îți scriu acest articol, încă nu am apucat să trec prin ea. E pe listă… soon.

Așa că, am descoperit agregarea câștigurilor marginale complet incidental. Dar în momentul în care am înțeles-o, mi-a schimbat complet perspectiva.

M-a ajutat să găsesc o soluție (parțială) la acea inadecvare cognitivă.

Ce faci când nu te simți competent(ă) sau adecvat(ă)? Încerci să te îmbunătățești. Încerci să devi o persoană mai complexă, un medic mai competent, un prieten mai bun.

Dar nu e suficient doar să vrei, ai nevoie și de o strategie pentru această dezvoltare personală și profesională.

Aici intră în discuție îmbunătățiri de 1% în fiecare zi.

Care e ideea, probabil te gândești?

Această teorie are la bază principiul că schimbări mici, consistente, ce par câteodată nesemnificative, pot avea un impact semnificativ.

Un exemplu extrem de popular este echipa națională de ciclism a Marii Britanii. (2) În 110 ani aceștia nu au câștigat un singur Tour de France iar performanța lor la jocurile olimpice era similară.

Asta până în 2003 când l-au angajat pe Dave Brailsford – noul lor director de performanță.

Pe lângă sarcinile sale obișnuite, Brailsford a introdus acest concept în rândul atleților căutând împreună cu ei sute de mici îmbunătățiri.

Printre ele s-au numărat: să angajeze un chirurg care să-i învețe cum să se spele pe mâini să prevină îmbolnăviri, i-a dus la cumpărături de perne pe care să doarmă mai bine în cantonament decât cele de la hotel și tot așa. (3)

Ai zice că nu sunt schimbări cu vreun impact. Dar aici ai greși.

În 2008, la doar 5 ani, echipa de ciclism a câștigat 8/14 medalii de aur disponibile la jocurile olimpice. Iar 4 ani mai târziu au stabilit 9 recorduri olimpice și 7 recorduri mondiale.

Dar eu și cel mai probabil nici tu nu suntem atleți olimpici.

Deși strategie este una solidă, nu o putem aplica verbatim pentru obiectivele și valorile noastre. Nu, persoanele precum tu sau eu avem un alt set de obstacole de învins.
0
Care este primul obstacol ce-ți trece prin minte, chiar acum?x

Cum a fost și evenimentul de care-ți povesteam la începutul postării.

Soluția este să te îmbunătățești cu 1% în fiecare zi dar trebuie să înțelegi și ce trebuie îmbunătățit.

Hai să ducem totul la un loc și să tragem o concluzie, ce zici?

III. Cum devii o persoană mai complexă, un medic mai competent și un prieten mai bun?

Răspunsul simplist la întrebarea de sus – aduci zilnic îmbunătățiri de 1% abilității de introspecție psihologică, de inspecție a muncii intelectuale și extrospecției persoanelor din jur. Tu, munca ta și cei din jur sunt tot ceea ce contează.

E mai ușor zis decât făcut.

Măiestria oricăruia din cele 3 domenii poate constitui munca de-o viață a unei persoane. Dar asta nu înseamnă că ești singur(ă) pe acest drum.

Și noi am trecut prin experiențe similare cu ale tale sau cu unele pe care încă nu le-ai avut. Știm cum este.

Tocmai din cauza asta am construit Medtinker pentru tine. Iar motto-ul nostru este „Tin·​ker” = schimbări mici cu impact semnificativ.”

Ce înseamnă asta?

Înseamnă aplicarea de îmbunătățiri de 1% în fiecare zi în cele mai importante arii ale vieții unui student, unui medic, psiholog au farmacist. Înseamnă că fiecare dintre noi avem obstacolele proprii pe care mai întâi trebuie să le identificăm, să le înțelegem iar apoi să le învingem. Nu toate de o dată, câte 1% în fiecare zi.

Dacă paragraful de sus sună prea de „marketing”, de parcă încercăm să-ți vindem ceva, ne pare rău. Nu asta a fost intenția articolului de azi. Am vrut să înțelegi mai bine viziunea noastră și cum am ajuns la ea.

Am creat Medtinker pentru că știm cum este să fi student și în curând îți vom putea spune că știm cum a fost să treci printr-un rezidențiat.

Și că nu este nevoie de fii dezorientat(ă) sau incert(ă) în acest drum lung.

Lucrurile despre care vorbim pe Medtinker îți pot suna abstract câteodată. Abordăm subiecte mai dificile precum erori medicale (în cursul Mentoratul Medtinker) sau doping-ul academic (pe blog).

Facem asta fiindcă nu vrem să îți aducem încă un blog generic despre cum să înveți „100 de pagini fără absolut niciun efort”. Soluțiile de durată nu sunt întotdeauna cele mai ușoare.

Dar ce îți putem promite este că dacă vei aduce îmbunătățiri de 1% în fiecare zi vieții tale personale și profesionale, îți vei deschide noi orizonturi de care nu te-ai fi crezut vreodată capabil(ă).

Acestea fiind zise, îți mulțumim că ne-ai oferit atenția ta azi și ne auzim data viitoare.

  1. James Clear. (2018). Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones. Avery Pub Group. ISBN: 0735211299;
  2. Matt Slater. (2012). Olympics Cycling: Marginal Gains Underpin Team Gb Dominance. BBC Sport. https://www.bbc.com/sport/olympics/19174302;
  3. Eben Harwell. (2015). How 1% Performance Improvements Led to Olympic Gold. Harvard Business Review. https://hbr.org/2015/10/how-1-performance-improvements-led-to-olympic-gold.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Psssst… lasă-ne un comentariu să primești 

5 1 vot
Punctaj
Abonează-te
Notifică de
0 Comments
Feedback Inline
Vezi toate comentariile
0
Spune-ne ce crezi. Opinia ta contează... pe bune!x
()
x